Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/header.php:10) in /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/functions.php on line 53

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/header.php:10) in /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/functions.php on line 54

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/header.php:10) in /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/functions.php on line 55

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/header.php:10) in /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/functions.php on line 56

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/header.php:10) in /home/byzantinemusver/public_html/wp-content/themes/veroia/functions.php on line 57
Η Αγία Σολομωνή και οι Μακκαβαίοι – Βυζαντινό Μουσείο Βέροιας

Συλλογή


Η Αγία Σολομωνή και οι Μακκαβαίοι

Είδος: Φορητές εικόνες
Όροφος: 3ος όροφος
Χρονολόγηση: Α΄ μισό 17ου αι.
Διαστάσεις: 31x25εκ.
Υλικά κατασκευής: Ξύλο, Ύφασμα, Χρωστικές


Οι οκτώ μορφές της Αγίας Σολομωνής και των επτά Μακκαβαίων εικονίζονται κάτω από το ξυλόγλυπτο οξυκόρυφο τόξο της εικόνας. Σε κεντρική θέση, εξαιρόμενη, τοποθετείται η αγία, εκατέρωθεν της οποίας εικονίζονται αντίστοιχα τρεις (αριστερά) και τέσσερις από τους Μακκαβαίους. Το βάθος του θέματος είναι με φύλλο χρυσού, καλής ποιότητας, όπως και τα φωτοστέφανα, μέρος της ένδυσης των μορφών και του ανθικού κοσμήματος στο μέτωπο του τόξου. Οι μορφές αποδίδονται μικρογραφικά, όχι ιδιαίτερα επιμελημένα – όσον αφορά τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά, τα οποία συνωθούνται και καταλαμβάνουν μιαν ελάχιστη, ομοιόμορφα ανοιχτόχρωμη επιφάνεια.

Όλες οι μορφές, οι οποίες, ως επί το πλείστον, είναι κατεστραμμένες στα πρόσωπα, αλλά συνοδεύονται από επιγραφές σε κόκκινο χρώμα. Καθοριστικό στοιχείο χρονολόγησης αποτελεί το ανθικό κόσμημα της εικόνας, το οποίο θυμίζει αντίστοιχες αγιορείτικες διακοσμήσεις πλαισίου (Θησαυροί Αγίου Όρους, β΄ έκδοση, σ. 168-Οδηγήτρια, 1632, σ. 170-Παντοκράτωρ, β΄ μισό 17ου αι.), αλλά και άλλες της εποχής (άγιος Νικόλαος Συλλογής Οικονομοπούλου-α΄ μισό 17ου αι., Συλλογή Οικονομοπούλου, πίν. 82). Οι διακοσμήσεις αυτές σχετίζονται πιθανόν με την ισλαμική τέχνη. Αν κρίνουμε από το γεγονός, ότι στο β΄ μισό του αιώνα εμφανίζονται περισσότερο τυποποιημένες και σχηματοποιημένες, πρέπει η εικόνα να χρονολογείται στο α΄ μισό του 17ου.